Naszą ofertę doradztwa logistycznego kierujemy do firm, których działalność związana jest z dystrybucją towaru handlowego jak i do firm produkcyjnych dla których zarządzanie przepływem surowców stanowi istotny obszar działalności. Wspieramy firmy z klasyczną obsługą sprzedaży (w tym posiadające własną sieć sklepów) oraz prowadzące sprzedaż internetową (w tym bardzo trudny model jednoczesnej obsługi kanałów B2B i B2C z tego samego magazynu wsparty przez tzw. Connected Retail). Usprawniamy produkcję tam, gdzie zawodzi zarządzanie przepływem surowców i półproduktów lub nadmiar surowców negatywnie wpływa na koszty wytworzenia wyrobu gotowego.
Obsługujemy i wspieramy następujące obszary związane z logistyką:
W zależności od potrzeb oferujemy różne sposoby współpracy z klientami:
Nasze wsparcie obejmuje różne poziomy finansowego zaangażowania klientów w zmiany w logistyce:
I na koniec chwalimy się
Zapraszamy do przeczytania całości, bądź wybranych fragmentów opisu naszych kompetencji czy sposobów działania.
W tej części artykułu opisujemy obsługiwane przez naszą firmę obszary działań i zakresy posiadanych kompetencji.
Magazyn w firmie dystrybucyjnej to obszar (najczęściej budynek) w którym następuje obsługa przepływu towarów handlowych służący do czasowego ich składowania i (co najważniejsze) zapewniający możliwość wykonywania przynajmniej podstawowych operacji logistycznych takich jak przyjęcie i wydanie towaru. Jego projekt obejmuje opracowanie optymalnych ekonomicznie i funkcjonalnie rozwiązań. W ramach tego obszaru działań BinCode oferuje przygotowanie projektu logistycznego magazynu poprzez zaproponowanie najlepszych procesów zapewniających efektywność operacji z uwzględnieniem właściwych dla tych procesów środków technicznych zaczynając od bryły budynku przez regały, automatykę magazynową czy autonomiczne wózki AGV, a kończąc na systemie WMS. Działanie uwzględnia stopę zwrotu z inwestycji akceptowaną przez inwestora.
Najprostsze działania biznesowe bazują na jednym magazynie z którego prowadzone są wszystkie operacje logistyczne dla klientów hurtowych bądź internetowych. Rozwój działalności wymusza jednak zmiany. Często optymalnym rozwiązaniem związanym z brakiem miejsca na składowanie towaru i operacje na nim jest budowa bądź wynajem nowego magazynu. Czasami jednak warto zwiększyć liczbę magazynów i rozpocząć prowadzenie działalności z różnych miejsc w Polsce (jeśli firma posiada wiele własnych sklepów stacjonarnych i warto skrócić odległości między sklepami a magazynem) bądź podzielić magazyny funkcjonalnie (z różnych lokalizacji dostarczać różne grupy asortymentów bądź przeznaczyć osobne magazyny na realizację zamówień biznesowych i e-commerce). Do obszaru projektu sieci dystrybucji można zaliczyć też decyzję co do sposobu działania sieci sklepów (tryb push lub pull, przesunięcia towarów między sklepami w układzie P2P bądź gwiazda czy włączenie tzw. Connected Retail). Wszystkie te działania BinCode prowadzi w postaci usługi ogólnie nazywanej projekt strategii logistycznej przedsiębiorstwa. Może być ona prowadzona zarówno w formie warsztatów z klientem jak i przygotowywanych przez nas analiz (zarówno prognoz przepływu towarów jak i optymalnego doboru miejsca lokalizacji) dyskutowanych na kolejnych spotkaniach.
Najważniejszym zadaniem logistyki produkcji jest zagwarantowanie ciągłości wytwarzania wyrobów gotowych z wymaganą wydajnością przy założeniu, że koszty zapasów będą jak najmniejsze. Logistyka produkcji rządzi się trochę innymi zasadami niż logistyka dystrybucji, co wynika między innymi z możliwości lepszego planowania popytu na surowce (plan produkcyjny jest znany z pewnym wyprzedzeniem i można go przeliczyć na zapotrzebowanie na surowce korzystając z tzw. receptur BOM), ale też ze znacznie większych trudności z identyfikacją produktów (wiele elementów służących do produkcji nie jest oznakowane kodem paskowym a część to tzw. normalia, które wydaje się zazwyczaj w masie, a rozlicza w sztukach). Dodatkowo do tego obszaru należy zarządzanie zapasami, które również jest nieco inaczej zorganizowane niż w klasycznej firmie handlowej. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: logistyka produkcji.
Optymalna wielkość zapasów jest wypadkową korzyści z ich posiadania i kosztów ich utrzymania. Po stronie korzyści należy wymienić przynajmniej minimalizację sprzedaży utraconej czy ryzyka zablokowania produkcji przez brak surowców. Po stronie obciążeń należy wymienić koszty składowania, problemy z niemożliwością przechowywania innych surowców czy towarów (w przypadku posiadania nadmiernych zapasów) oraz koszty zamrożonych finansów. W zależności od tego, czy mówimy o firmie produkcyjnej czy handlowej BinCode oferuje kilka rodzajów usług z obszaru zarządzania zapasami. Część z nich to działania akcyjne takie jak audyt zakupów, audyt zapasów czy analiza stanów magazynowych. Poza tym oferujemy usługę permanentnego wsparcia zarządzania zapasami, bazującymi na naszym autorskim algorytmie AlgotiQ, co pozwala na odciążenie wewnętrznych zasobów firmy oraz podniesienie efektywności tego procesu.
Alokacja zapasów to również usługa związana z zarządzaniem zapasami bazująca na autorskim algorytmie AlgotiQ, który bazuje na zasadzie, że właściwy towar w odpowiednim dla niego miejscu i czasie zwiększa sprzedaż i marżę. Algorytmy, w zależności od sposobu współpracy, automatyzują bądź wspierają decyzje, które produkty wysłać do których sklepów, a które są w nich zbędne (i można na ich miejsce wprowadzić nowe produkty). Bardzo ważną, nie spotykaną w konkurencyjnych systemach właściwością jest optymalizowanie alokacji wszystkich lokalizacji łącznie a nie pojedynczo, co wyklucza błędne przewartościowywanie najlepszych punktów sprzedaży. Ponadto AlgotiQ doskonale radzi sobie z ograniczeniami logistycznymi takimi jak pojemność sklepu, wydajność magazynu czy możliwość odsyłki towaru przez sklep. To bardzo ważna funkcjonalność, gdyż często dużym problemem jest nie prognozowanie co się w sklepie może sprzedać, tylko co do niego wysłać, żeby go nie zakleszczyć nadmierną ilością towaru.
Chyba nikt nie ma wątpliwości, że współczesna firma nie może obejść się bez wszechstronnego systemu informatycznego bądź kilku zintegrowanych ze sobą systemów IT. Formalnie jako BinCode jesteśmy w stanie wesprzeć klientów w obszarze opracowania specyfikacji dowolnego systemu informatycznego, jednak naszą specjalizacją są systemy związane ze wsparciem logistyki takie jak WMS (Warehouse Management System, czyli system zarządzania magazynem wysokiego składowania), WES (Warehouse Execution System, czyli system sterowania procesami w prostszych magazynach), OMS (Order Management System, czyli system zarządzania zamówieniami) czy TMS (Transport Management System, czyli system planowania i zarządzania transportem). Jedną z najważniejszych kwestii przed wdrożeniem systemu informatycznego jest decyzja o strategii wdrożenia. Dwie najważniejsze to wymuszenie na dostawcy dostosowania się do oczekiwań klienta albo dostosowanie się do funkcjonalności dostępnych w systemie i przeprowadzenie zmian we własnej logistyce tak, by były zgodne z kupowanym oprogramowaniem. Każde podejście ma swoje wady i zalety, i trzeba je uwzględnić przed podjęciem decyzji (a my w tym pomagamy). Dopiero po wyborze strategii następują kolejne kroki, opisane w dalszej części tego artykułu w rozdziale wsparcie wyboru dostawcy. Warto pamiętać, że na koszt systemu informatycznego składa się wiele czynników. Więcej na temat wdrożenia systemu informatycznego można przeczytać w naszym artykule wdrożenie WMS.
Automatyzacja logistyki to działanie polegające na zastępowaniu prac manualnych przez nowoczesne technologie i systemy informatyczne, najczęściej zintegrowane ze sobą. Głównym celem automatyzacji może być przyspieszenie realizacji działań w magazynie, obniżenie kosztów operacyjnych, minimalizację pomyłek, uniezależnienie się od zatrudniania pracowników czy zwiększenie gęstości składowania towaru. Niemal zawsze automatyzacja przynosi pozytywne rezultaty w więcej niż jednym obszarze działalności, a im więcej ich usprawnia, tym redukcja kosztów i wzrost zysków są większe, a okres zwrotu inwestycji się skraca. Warto pamiętać, że automatyzacja logistyki magazynowej może nie dotykać w ogóle fizycznych procesów, a mimo to mieć pozytywne efekty w magazynie. Przykładem może być automatyczne generowanie rozkazów dotowarowań sklepów w taki sposób, aby sprzedaż w sklepach nie spadała (a często rosła) przy jednoczesnym uproszczeniu i przyspieszeniu kompletacji. Podobnie sterowanie rozkładem towaru w magazynie czy optymalizacja ścieżek kompletacji nie wymagają zmian w działaniu pracowników, a przynoszą pozytywne zmiany. Więcej na temat prac, które w tym zakresie wykonujemy można przeczytać na stronie mechanizacja i automatyzacja procesów logistycznych.
Projekt logistyczny magazynu składający się z propozycji procesów i koncepcji infrastruktury, budowa budynku wraz z otoczeniem, wyposażenie w regały, stanowiska pracy, wózki widłowe, AGV, AMR, automatykę czy urządzenia pakujące kończy projekt, ale nie rozwiązuje przyczyny dla której zdecydowaliśmy się ten ruch. Na końcu wymagana jest bowiem przeprowadzka, czyli przeniesienie towaru i działalności do nowej lokalizacji. Działanie to nie może być przeprowadzone w sposób spontaniczny – musi być zaplanowane, często z takim samym wyprzedzeniem jak sama budowa. Warto pamiętać, że bez względu na to, czy zmiana magazynu odbędzie się z zachowaniem czy zmianą procesów w okresie przejściowym funkcjonowanie firmy będzie się różnić zarówno od działalności wyłącznie w starej jak i wyłącznie w nowej lokalizacji (no chyba że całe przenosiny da się zrobić w jeden weekend, co dla dużych firm nie zdarza się niemal nigdy). Zazwyczaj w okresie przeprowadzki stosuje się obsługę zamówień z dwóch magazynów, przy czym w zależności od sytuacji może ona przebiegać w różny sposób. Dodatkowo trzeba pamiętać o przygotowaniu nie tylko firmy (np. zarządzanie zapasami w okresie przejściowym), ale i klientów do tego wydarzenia. Więcej informacji można znaleźć na stronie przeniesienie magazynu.
W tej części artykułu opisujemy charakterystyczne sposoby współpracy, które podejmujemy z naszymi klientami.
Audyt ekspercki Quick Check to szybki przegląd procesów wewnątrzmagazynowych bądź całej organizacji z perspektywy interakcji z logistyką. Jego celem jest wsparcie firmy w podjęciu wstępnych decyzji biznesowych na rzecz usprawnienia działania bądź wskazania kierunków dalszych prac wraz z określeniem potencjalnych efektów tych działań. Kluczowymi cechami szybkiego audytu jest bardzo krótki czas osiągnięcia pierwszych wyników (nawet poniżej miesiąca) i stosunkowo niska cena. Efektem jest wytypowanie najważniejszych obszarów do poprawy oraz ewentualne wskazania obszarów do szczegółowego badania. Wiedza ekspercka i doświadczenie w wielu magazynach pozwala prowadzącemu audyt na zrozumienie większości aspektów logistyki bez wgłębiania się w szczegółową analizę danych informatycznych, jednak w niektórych przypadkach efektem Quick Check może być zalecenie drążenia danych. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie szybki audyt.
Pełny audyt logistyczny to usługa pozycjonująca się między szybkim audytem a doradztwem projektowym opisanym dalej. Zazwyczaj elementy audytu (albo nawet cały jego zakres) wprowadzane są u nas do obszaru doradztwa jako jeden z pierwszych etapów współpracy. Samodzielnie występuje on zazwyczaj w przypadku zmian własnościowych jako diagnoza stanu logistyki sprzedawanej lub kupowanej firmy bądź w bardzo dużych firmach, które planują strategiczne zmiany (np. podział bądź scalanie magazynów). Ze szczegółowym opisem tej usługi można zapoznać się na stronie audyt logistyczny.
Doradztwo projektowe to najczęściej zamawiana i najbardziej charakterystyczna usługa doradztwa logistycznego. Podstawą współpracy jest określenie wspólnie z klientem jego potrzeb i rozpisanie ich realizacji na poszczególne etapy działania. Zaczynają się one od analizy potrzeb biznesowych i analizy danych (najczęściej przepływów) poprzez prognozy wzrostu firmy i skutków w obszarze logistyki (najczęściej w postaci różnych scenariuszy rozwojowych) a kończąc na koncepcji logistycznej magazynu, projekcie wyposażenia, współpracy z dostawcami wyposażenia, automatyki magazynowej i systemów informatycznych. Zazwyczaj poszczególne etapy są zamkniętymi działaniami, które muszą być zakończone i zaakceptowane przez klienta przed rozpoczęciem kolejnego etapu. Możliwe jest takie uzgodnienie współpracy, że pojawią się przerwy między etapami wynikające np. z konieczności oczekiwania na wykonanie prac przez innych dostawców (np. budowa magazynu czy dostawa automatyki bądź systemu WMS). Więcej na ten temat można przeczytać na stronie doradztwo logistyczne. Często równolegle do działania projektowego wykonuje się również optymalizację niskonakładową, która pozwoli dotrwać w dotychczasowej lokalizacji do zakończenia inwestycji (zazwyczaj wynika to z konieczności obsłużenia jeszcze jednego sezonu wysokich obrotów).
W początkowym etapie tworzenia koncepcji magazynu mało kto zdaje sobie sprawę, że kwestia wyboru dostawcy wyposażenia czy oprogramowania WMS może być jakimś istotnym problemem. Optymistycznie pojawia się teza, że porównamy rozwiązania kilku dostawców i wybierzemy najlepsze (dobrze jeśli najlepsze, bo czasem pada słowo najtańsze i to rzeczywiście zaczyna być poważnym problemem). W praktyce rozwiązania logistyczne różnych dostawców różnią się od siebie. Nawet tak proste wyposażenie jak regały paletowe mogą się różnić na tyle mocno, że w tym samym magazynie różni producenci zmieszczą różną ich liczbę. Nie mówiąc o automatyce, gdzie wymiary są najmniejszym problemem a statystyczne wydajności poszczególnych urządzeń nawet bardzo podobne przekładają się na zupełnie różne wartości w przypadkach szczególnych (w pikach, w sezonie). Na samym końcu różnorodności jest wybór systemu WMS, które często w Polsce są autorskimi produktami poszczególnych firm informatycznych i porównanie dwóch różnych w obszarze funkcjonalności to zazwyczaj łamigłówka z jakich funkcjonalności możemy ewentualnie zrezygnować (lub przesunąć ich wdrożenie na później) i czy nadmiarowe możliwości (których w tym momencie nie potrzebujemy) mogą się kiedyś przydać. Ze względu na wiele przypadków, które mogą wystąpić w trakcie podejmowania decyzji co i od kogo kupić udostępniamy usługę wsparcie wyboru dostawcy w logistyce, która obejmuje opisany tu obszar działania.
Po podpisaniu umowy, a często kilku umów z kilkoma dostawcami nasza firma nadzoruje ich realizację z punktu widzenia klienta, czyli odbiorcy usług i produktu (regałów, automatyki czy systemu WMS). W ramach nadzoru uruchomienia kontrolujemy czy zmiany wewnętrzne, budowa regałów, dostawa elementów automatyki magazynowej, modyfikacje WMS bądź inne składowe wyniku końcowego pojawiają się we właściwym momencie. Dodatkowo jeśli jest to możliwe sprawdzamy na każdym etapie zgodność z oczekiwaniami końcowymi bądź wyznaczonymi kamieniami milowymi. Ostatnim i chyba najważniejszym etapem jest wsparcie uruchomienia. Nasza praca polega na tym, że koordynujemy działania dostawcy i zamawiającego tak, żeby efektywność działań była jak największa. Staramy się też rozwiązywać pojawiające się konflikty merytoryczne i kompetencyjne. Więcej informacji na przykładzie oprogramowania można przeczytać na naszej stronie wdrożenie WMS.
Poza opisanymi wcześniej metodami współpracy oferujemy pracę bazującą na metodzie abonamentowej, która pozwala na długotrwałe współdziałanie bez określenia konkretnego efektu a jedynie bazując na celu biznesowym klienta. Zazwyczaj współpraca taka obejmuje określoną z góry liczbę spotkań w siedzibie zleceniodawcy oraz spotkań zdalnych i dodatkowego wsparcia ad-hoc prowadzonego telefonicznie i mailowo. Najczęściej ten rodzaj współpracy wybierany jest wtedy, gdy firma przechodzi szerokie zmiany w różnych obszarach związanych z logistyką, a ponadto posiada pewne własne siły zajmujące się zmianami w firmie i potrzebuje zewnętrznego doradcy logistycznego, który będzie dodatkowo wspierał bądź koordynował te zmiany. Poza tym nasza usługa związana z zarządzaniem alokacją i zapasami AlgotiQ też dostarczana jest w tym modelu. W umowie ustalana jest określona dostępność prognoz i ta dostępność jest przekładana na wartość abonamentu. Warto podkreślić, że nie jest to klasyczna umowa typu T&M czyli Time and Materials (po polsku „obciążenie, za rzeczywiście wykonaną pracę”), tak więc pozwala zaplanować budżet współpracy z wyprzedzeniem.
W tej części artykułu opisujemy jak poziomy finansowego zaangażowania klientów w zmiany w logistyce wpływają na prowadzone działania:
Projekt nowego magazynu czy zabudowanie go automatyką magazynową to bardzo spektakularne działania, które przynoszą najwięcej splendoru firmie doradczej. Jednak życie pokazuje, że nie zawsze biznes prowadzony przez klienta jest gotowy na tak wielkie inwestycje, a czasami są one z zwyczajnie niepotrzebne. Czasami do poprawy funkcjonowania firmy wystarczy zmniejszenie liczby błędów popełnianych w trakcie kompletacji bez konieczności jej istotnego przyspieszania bądź poprawienie wyników inwentaryzacyjnych. Zdarza się też, że wielkość biznesu nie usprawiedliwia milionowych inwestycji i poszukiwane są tanie acz skuteczne usprawnienia. W takim przypadku oferujemy klientom usługę o nazwie optymalizacja niskonakładowa, która zazwyczaj pozwala na naprawę bieżącego funkcjonowania firmy bez przesadnych wydatków. Często usługa ta jest równoległa do prowadzenia inwestycji i jest zamawiana tylko po to, żeby przetrwać do chwili uruchomienia operacji logistycznych w nowej lokalizacji.
Firma decydująca się na inwestycję musi wynająć architekta, który zaprojektuje magazyn, firmę budowlaną, która go zbuduje, dostawcę regałów, wózków widłowych i automatyki magazynowej, które wyposażą magazyn i jeszcze firmę informatyczną, która wdroży w magazynie system WMS. Każdy z dostawców zna się doskonale na swojej branży, niektórzy mają swoich własnych doradców produktowych czy inżynierów sprzedaży, których nazywają czasem doradcami logistycznymi. Po co więc zatrudniać niezależnego doradcę logistycznego takiego jak BinCode? Otóż nawet najlepsi doradcy pracujący dla poszczególnych firm doskonale dbają o swoje obszary działania. Doradca taki jak my patrzy globalnie na całość inwestycji. Więcej – bardzo często patrzymy na projekt z perspektywy biznesowej, gdzie logistyka jest sposobem na realizację biznesu a magazyn, wózki, automatyka itp. są sposobem na realizację procesów logistycznych, a nie celem samym w sobie. I żeby to wszystko logicznie zapięło się na ostatni guzik warto nas zatrudnić.
W rozmowie z klientem z jego strony zawsze pada pytanie: Co zyskam płacąc Wam niemałe w sumie pieniądze? Nasza odpowiedź od lat jest niezmienna: Wy zajmujecie się zawodowo sprzedażą czy produkcją pewnych dóbr. My zawodowo projektujemy magazyny, automatykę czy nadzorujemy ich wdrożenie. Choćby ze względu na doświadczenie mamy większe szanse na zrobienie tego lepiej niż pracownik operacyjny delegowany do projektu. Na pewno uwzględnimy więcej aspektów, rozważymy więcej wariantów i wypracujemy (wspólnie z Wami oczywiście) lepsze rozwiązanie niż to, które zrobilibyście samodzielnie. A ta różnica przełoży się na szybsze wdrożenie, czasem niższe koszty inwestycji, często bardziej efektywne procesy, większą elastyczność magazynu w przyszłości czy jasno zdefiniowane czynniki ryzyka. Warto też pamiętać, że pracownik operacyjny oddelegowany do projektu zawsze będzie odrywany do bieżących problemów, a zewnętrzna firma będzie w tej kwestii niezależna. Zapraszamy więc do kontaktu – chętnie przygotujemy ofertę współpracy.