Wsparcie wyboru dostawcy i przetargi logistyczne

Opis usług doradczych z obszaru logistyki oferowanych przez BinCode

Wybór dostawcy (zarówno wyposażenia magazynu takiego jak regały, wózki widłowe ale też automatyki magazynowej, urządzeń pakujących czy systemu WMS) w bardzo dużych korporacjach czy przedsiębiorstwach państwowych bazuje na ustawowych bądź regulaminowych zapisach o bardzo sztywnym schemacie. Dla wielu firm taki przesadnie sformalizowany proces przetargowy jest nie tylko zbyt czasochłonny, ale (co najważniejsze) utrudnia realny wybór między kilkoma istotnie różnymi produktami. Podstawowym problemem dla indywidualnych dostaw w obszarze wsparcia procesów logistycznych jest to, że każdy dostawca oferuje inny produkt, w innej cenie i w inny sposób skalowalny w przyszłości. W związku z tym potencjalni klienci potrzebują wsparcia w wyborze dostawcy, które poza zgodnością z pewnym formalnym schematem przetargowym zawiera w sobie elementy doradztwa. Nasza firma dostarcza taką usługę.

Obszary wsparcia

W zakresie naszych kompetencji znajdują się wszystkie obszary związane z logistyką i magazynami produkcyjnymi. Nasza firma jest w stanie nadzorować przetarg na dowolny sprzęt, oprogramowanie czy usługę związane z logistyką. Najczęściej wspieramy klientów w następujących zakupach:

  • Regały paletowe i półkowe, przepływowe, wjezdne oraz wszystkie inne urządzenia statyczne do przechowywania towarów i surowców zarówno w strefie zasobowej, kompletacyjnej, buforowej i stanowisk przyprodukcyjnych
  • Wózki widłowe każdego rodzaju, włącznie z wózkami autonomicznymi AGV
  • Automatyka magazynowa w obszarach:
    • składowania na przykład systemy AutoStore, układnice pudełkowe typu MiniLoad czy AKL, regały karuzelowe bądź windowe, układnice paletowe ASRS, shuttle, automatyczne regały na blachy, dłużyce i inne rozwiązania
    • transportu, czyli wszelkiego rodzaju przenośniki włącznie z sorterami przenośnikowymi i robotami AMR
    • kompletacji: sortery i dystrybutory zrzutowe, pickomaty, PickByLight, Pick2Frame i inne
  • Skanery wymiarów i automatyczne wagi - urządzenia wspierające zarówno automatykę magazynową jak i systemy WMS
  • Roboty logistyczne różnego rodzaju (kompletujące, paletyzujące, depaletyzujące i inne)
  • Stanowiska i maszyny pakujące, foliarki bezobsługowe oraz urządzenia do produkcji wypełniaczy i ochrony przesyłanych produktów
  • Systemy informatyczne – przede wszystkim WMS i WES oraz dedykowane oprogramowanie do zarządzania zapasami i łańcuchem dostaw SCM ale również APS, MES, OMS czy TMS

Mamy doświadczenie we współpracy i negocjacji z większością dostawców w Polsce.

Kolejne kroki współpracy

Współpraca przy wyborze dostawcy podzielona jest na sztywno zdefiniowane formalne kroki:

  • Określenie potrzeb i wymagań klienta polega na uściśleniu oczekiwań klienta w stosunku do kupowanego systemu. W praktyce może być to przygotowanie przez nas od zera projektu logistycznego czy opisu procesów pod potrzeby intralogistyki (w szczególności systemu WMS) bądź analiza posiadanego przez firmę projektu (np. wykonanego wewnętrznie).
  • Przygotowanie specyfikacji zamówienia (SIWZ, dokumentacja przetargowa, specyfikacja wymagań WMS itp.) – etap ten polega na przekształceniu posiadanego projektu w zapytanie do dostawców, które jest pewnym skrótem, aby z jednej strony zaprezentować dostawcy najważniejsze aspekty inwestycji a z drugiej ułatwić następnie porównanie ofert. Dodatkowo etap ten zawiera wymagania w stosunku do dostawców nie związane bezpośrednio z projektem (np. liczba zrealizowanych w Polsce projektów), ale też wymagania okołoprojektowe typu oczekiwany termin realizacji, posiadane certyfikaty itp.
  • Przygotowanie kryterium wyboru dostawcy – według nas istotne jest, aby to kryterium powstało przed prezentacją zapytania dostawcom, aby zapewnić obiektywny tryb przyszłej oceny. W zależności od polityki firmy kryterium to jest, bądź nie jest prezentowane dostawcom
  • Ogłoszenie przetargu bądź zaproszenie dostawców do składania ofert – ten etap bardzo zależy od polityki wewnętrznej firmy. Zapytanie do dostawców może być ogłoszone w sposób powszechny wszystkimi znanymi kanałami lub może być skierowane wyłącznie do ograniczonej grupy dostawców. Dodatkowo firmy, którym zależy na poufności mogą zlecić nam anonimizację zapytania i zbieranie ofert w ich imieniu
  • Analiza ofert i zawężenie listy dostawców – w etapie tym pojawiają się pytania od dostawców i odpowiedzi na nie, wizyty referencyjne jeśli zostały przewidziane, porównanie funkcjonalności rozszerzonych dostarczanych w ramach realizacji oferty, analiza sposobu skalowania urządzeń czy oprogramowania, wstępna analiza proponowanych umów, warunków dostawy, utrzymania i serwisu itp. Efektem tego etapu jest równoważna lista dwóch dostawców wytypowanych do ostatecznego wyboru bądź wybór dostawcy preferowanego i alternatywnego (rezerwowego)
  • Wybór dostawcy i negocjacje – dokonuje się tu szczegółowej analizy umów i negocjacji warunków dostawy, płatności oraz wszystkich aspektów związanych z przyszłą współpracą. W tym etapie może nastąpić ewentualna zmiana dostawcy wytypowanego jako preferowanego w poprzednim etapie
  • Podpisanie umowy i start współpracy z dostawcą – w tym etapie zadaniem naszej firmy jest kontrola, czy dostawca wywiązuje się z ustaleń i zapisów umowy oraz wsparcie klienta w przygotowaniu się do uruchomienia procesów związanych z nową inwestycją (w tym przeniesienie magazynu do nowej lokalizacji)

Każdy z kroków powinien być zakończony formalnym protokołem zakończenia.

Podsumowanie

Kluczem do sukcesu, czyli wyboru właściwego dostawcy i rozwiązania o najlepszej przydatności w akceptowalnej cenie jest posiadanie zarówno gruntownej wiedzy branżowej jak i umiejętności negocjacyjnych popartych odpowiednim doświadczeniem. Konsultanci firmy BinCode, która zajmuje się doradztwem logistycznym od 2010 roku wcześniej przez 10 lat pracowali jako samodzielni doradcy oraz dyrektorzy działów logistyki i informatyki w spółkach publicznych i mają w tym zakresie zarówno odpowiednią wiedzę jak i doświadczenie. Wybór naszej firmy gwarantuje satysfakcjonujący efekt.