Opis usług doradczych z obszaru logistyki oferowanych przez BinCode
Strategia logistyczna przedsiębiorstwa to zaplanowany w długookresowej perspektywie sposób budowania i funkcjonowania procesów logistycznych i łańcuchów dostaw. Tworzy się ją poprzez przygotowanie koncepcji i jej stopniową realizację w zakresie planowania, organizowania, kontrolowania i fizycznego przemieszczania surowców, towarów czy wyrobów gotowych, dystrybucji zamówień do klientów, organizacji transportu, magazynowania, kształtowania metodologii zarządzania i kontroli zapasów, planowania lokalizacji przechowywania towarów i ich sprzedaży, budowania relacji między dostawcami i odbiorcami, obiegu informacji związanego z przepływem towaru oraz wykorzystanie narzędzi informatycznych. Realizacja strategii logistycznej pozwala na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej poprzez różnorodne działania od minimalizacji kosztów przez poprawę jakości i szybkości dostaw na ułatwieniach dla dostawców i klientów kończąc.
Koncepcja strategii logistycznej jest zależna od wielu aspektów prowadzonej działalności, od towarów, które firma sprzedaje (a czasem również produkuje), od kanałów sprzedaży, od możliwości dostawców usług zewnętrznych czy działań konkurencji. Osiągnięcie zamierzonej przewagi konkurencyjnej zaplanowanej w strategii logistycznej wymaga ukształtowania różnych czynników, pozwalających uzyskać lepszą pozycję w stosunku do konkurencyjnych firm, takich jak np.:
Opracowanie strategii logistycznej przedsiębiorstwa to usługa, która polega na wypracowaniu wspólnie z klientem kluczowych decyzji oraz długofalowego programu transformacji, które mają na celu zbudowanie przewagi konkurencyjnej bazującej na logistyce. Usługa ta obejmuje analizy i wsparcie decyzji między innymi w następujących obszarach:
Usługa bazuje na warsztatach z klientem wspartych analizami zbliżonymi do wykonywanych w czasie audytu logistycznego czy klasycznego działania doradczego i bazuje na Know-How dostawcy usługi i najlepszych praktykach rynkowych Best Practices.
Wsparcie budowy strategii logistycznej firmy i optymalizacja procesów logistycznych to dwie podobne i uzupełniające się usługi. Optymalizacja to działania bardziej akcyjne, nastawione na jak najszybsze znalezienie rozwiązań bieżących nieefektywności. Strategia to spojrzenie długofalowe, które powinno się tworzyć w przypadku strategicznych zmian w biznesie takich jak znaczący wzrost obrotu, pojawienie się nowych rynków sprzedaży czy znaczące poszerzenie asortymentu. Usługa ta jest też wskazana w przypadku wystąpienia istotnych zmian własnościowych w firmie bądź łączenia się przedsiębiorstw czy przejmowania upadających firm. Przystąpienie do budowy strategii nie zawsze oznacza, że bieżące działania są nieefektywne, ale na pewno jest oznaką perspektywicznego myślenia o biznesie.
Należy pamiętać, że jest to usługa przygotowywana "na miarę" dla każdego klienta indywidualnie.